سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زکات دانش نشر آن است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :6
کل بازدید :23963
تعداد کل یاداشته ها : 13
103/2/15
12:4 ع


آموزش زمانبندی دانلود فایلها در اینترنت دانلود منیجر

امکانی در نرم افزار اینترنت دانلود منیجر وجود دارد که کاربر می تواند یک محدوده زمانی خاص با حجمی ترافیک مشخص را برای دریافت فایل هایی که قصد دانلود آن را دارد تعیین کند .
بر فرض مثال این ویژگی در سرویس ADSL ای که خرید کرده اید وجود دارد که از ساعت 1 شب تا 7 صبح به صورت رایگان اطلاعات مورد نظرتان را دانلود کنید . اگر برنامه ای وجود داشته باشد که بتوان بین زمان مشخص شده این قابلیت کاربردی را در اختیار شما قرار بدهد بسیار خوب و کاربردی می باشد و یک صرفه جویی در هزینه خرید ترافیک اینترنت به حساب می آید .
خوشبختانه به صورت پیش فرض این امکان در دانلود منیجر وجود دارد و فقط باید فعال کردن و روش کار با آن را بدانید . من در ادامه اموزش زمانبندی دانلود فایل با استفاده از برنامه Internet Download Manager را آموزش میدهم.

1. نرم افزار اینترنت دانلود منیجر را اجرا کرده و بر روی آیکون ساعت Scheduler کلیک کنید .



 

2. قبل از شروع زمانبندی باید گزینه دانلود اتوماتیک بعد از کلیک بر روی کلید دانلود را غیر فعال کنیم .(به صورت پیش فرض وقتی بر روی کلید Download  فایل از وب سایت مورد نظر کلیک می کنید ، اگر کلید Start Download نمایش داده شده برنامه هم انتخاب نکنید فایل در حال دانلود شدن می باشد به هین دلیل باید این گزینه ابتدا غیر فعال شود تا قسمتی از فایل تا شروع زمانبندی دریافت نشود)
بر روی آیکون Option کلیک کنید .
به سربرگ Download رفته و تیک چک باکس Start Downloading immediately while displaying download file info dialog را بردارید

 

 آموزش زمانبندی دانلود فایلها در اینترنت دانلود منیجر

 

3. وارد قسمت Scheduler شوید . در ابتدا یک برنامه زمان بندی با کلیک بر روی گزینه New queue با نام دلخواه ایجاد کنید . (کلید پایین صفحه سمت چپ )

در سربرگ Schedule بالای صفحه دو گزینه وجود دارد :
One-time downloading : دانلود فایل هایی که در صف دانلود در زمان مشخص قرار داده ایم فقط برای یکبار انجام شود .
Periodic synchronization : دانلود فایل هایی که در صف دانلود در زمان مشخص قرار داده ایم برای چندبار انجام شود .

با انتخاب گزینه Start download on IDM startup تعیین می کنید که شروع دانلود فایل های موجود در صف دانلود ، همزمان با فعال شدن نرم افزار باشد .

در صورتیکه می خواهید به صورت دقیق تعیین کنید که دانلود فایل در چه روزی ، چه ساعتی و در چه تاریخی فعال شود باید گزینه Start Download at را فعال و زمان مشخص را انتخاب کنید

دوستانیکه از اینترنت ADSL استفاده می کنند می توانند فایل های دانلودی خود را بین ساعت 23 تا 7 صبح تنظیم کنند . برای قطع دانلود در زمان مشخص هم باید گزینه Stop download at را انتخاب کنید .

با انتخاب گزینه Number of retries for each file if downloading failed مشخص می کنید که چند بار تلاش برای دانلود یک فایل صورت بگیرد .
با انتخاب گزینه open the following file when done مشخص میکنیم که کدام یک از فایل ها بعد از دانلود به صورت اتوماتیک اجرا شوند .
3 گزینه دیگر در پایین صفحه وجود دارد . اولین گزینه ارتباط مودم را قطع می کند . گزینه دوم برنامه بعد از پایان دانلود بسته می شود . گزینه سوم کامپیوتر بعد از دانلود فایل خاموش می شود .



 

اگر از قبل فایلی را در صف قرار داده اید بعد از ساخت گروه زمانبندی باید حتما بر روی کلید Start Now کلیک کنید .
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که به چه صورت فایل در صف انتظار در ساعتی که ما می خواهیم شروع به دانلود می کند . روش کار به این صورت هست که ابتدا باید بر روی کلید Download فایل کلیک کنیم تا دانلود شروع شود .بلافاصله بعد از نمایش صفحه زیر بر روی کلید Download Later کلیک کرده تا فایل مورد نظر در محیط اصلی نرم افزار ذخیره شود .

در مرحله بعدی باید نرم افزار را از آیکون کنار ساعت اجرا کنیم .

 
همانطور که در محیط نرم افزار مشاهده می کنید فایل های دانلود شده و فایل هایی که در صف جهت دانلود قرار گرفته اند نمایش داده می شود . کافیست بر روی فایل مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Move To Queue را انتخاب و یکی از صف های (تنظیمات دانلود در ساعت مشخص شده) ایجاد شده را انتخاب کنیم . دیگر نیازی نیست که برای دانلود فایل شما در ساعت مشخص شده بیدار باشید . بلافاصله بعد از ساعت مشخص شده فایل دانلود می شود  .فقط باید سیستم روشن باشد زیرا برنامه قابلیت روشن کردن سیستم در زمانی که شما مشخص کرده اید را ندارد .


 

مثال کاربردی :
برفرض مثال و همانطور که در توضیحات بالا به ان اشاره کرده ام ، اینترنت نامحدود شبانه از ساعت 1 صبح آغاز میشود. برای اطمینان از اختلالهای جزیی ساعت سرور با کامپیوتر، ساعت شروع دانلود را روی 1:05 قبل از ظهر (a.m) تنظیم میکنیم. سپس روز و تاریخ دانلود را معین میکنیم. توجه کنید که برای مثال اگر ساعت 11 شب 14 دسامبر است، شروع دانلود ساعت 1:05 صبح میشود به تاریخ 15 دسامبر .
همچنین باید دانلود ها ساعت 7 صبح قطع شوند (زمانی که اینترنت شبانه به پایان میرسد). پس گزینه "قطع دانلود در زمان" را فعال کنید .
ساعت 6:55 قبل از ظهر (a.m) را تنظیم میکنیم. همچنین میخواهیم اگر دانلودها قبل از آن زمان به پایان رسیدند کامپیوتر خاموش شود. گزینه "بعد از اتمام دانلودها، کامپیوتر را خاموش کن" را فعال کنید . توجه کنید که تنظیمات شما ذخیره نخواهند شد مگر اینکه روی کلید "اجرا" یا همان Start Now کلیک کنید. پس روی اجرا کلیک میکنیم و زمان بندی برنامه را میبندیم. برنامه را در حال اجرا رها میکنیم تا در زمان مشخص شده شروع به دانلود کند.